2008-01-27

Den vilda jakten på rörelse

Länge länge har jag varit på jakt efter ett av den seriöse klocksamlarens viktigaste verktyg: en s.k. watch winder!
Jag kan dock aldrig bestämma mig: ska jag ha en batteridriven? En elektrisk? Hur många klockor ska få plats? I vilket material ska den vara gjord? Hur högt låter motorerna (jo, det är faktiskt ett reellt problem!)? Snurrar den i bägge riktningar eller bara i en? Och mina klockors verk, klarar de att dras upp i bägge riktningar eller bara i en?? Ska den passa in i inredningen???
För ett par månader sen var jag riktigt nära att slå till på den du ser här: en Rapport London i kolfiber! Jisses vad snygg och elegant den är!! Den fanns hos Bergströms ur i Göteborg och de skulle ha 5 000 kronor för den. I diskussionerna med den trevlige urmakaren kom vi dock fram till att den inte skulle fungera för min Breitling Navitimer Super Avenger eftersom 13-verket som sitter i den endast vrids upp medurs och winderns motorer snurrar i bägge riktningar. Sablar!! Det är nästan så att jag funderar på att skaffa en till automat till min samling bara för att få en anledning till att köpa windern!

Inga kommentarer: