2008-01-27

"Ur led är tiden...

...och ve att jag är född att vrida den rätt igen" lät Shakespeare sin Hamlet konstatera redan för över trehundra år sedan. Nu kanske det är förmätet av mig att tro att jag ska kunna påverka det jag tycker är ur led, det vill säga hur lågt intresset är för "haute horlogerie". Men min teori är att i detta land är det bara ca 5% som på något sätt är intresserad av vad de bär på armen. Till den lilla gruppen räknar jag in alla som är seriöst intresserade och som väljer sina ur med omsorg samt de som ibland kan tänka sig att titta i en klockbutiks skyltfönster men som nöjer sig med det som sitter på handleden "för den går ju hyggligt rätt och den skaver inte". Övriga 95% är i princip likgiltiga. Visst, de tycker att det är mer praktiskt att kunna avläsa tiden genom att titta på ett armbandsur än att ta upp mobilen, men uret får inte kosta över 400 kr och det ska helst kunna köpas på närmsta bensinmack.

Det är själlöst och tråkigt om du frågar mig. Allt jag tycker är att fler borde få uppleva känslan av att bära ett ur som man valt med omsorg och som man sneglar på med glädje flera gånger per dag fast man ibland vet hur mycket klockan är! Det handlar egentligen mindre om att lägga stora pengar på uret eller på att köpa ett speciellt märke för statusens skull och mer om att göra ett medvetet val! Vackra och speciella ur behöver inte kosta skjortan och statusen kan du ju strunta i eftersom 95% av alla människor du möter inte överhuvudtaget bryr sig om vad du bär. Nä, det handlar om att lägga till en till nutning i sitt liv och ta ett litet kliv upp på smakstegen! Du bär väl inte vita tubsockor till din dyra kostym längre, så varför tar du på dig ditt digitalur i svart oljig plast som du fick när du gick med i den där bokklubben för 5 år sedan??

För min del handlar intresset för vackra ur och komplicerade verk om ett stort intresse för design och teknik. Jag är väldigt intresserade av bilar och motorer också, och i princip är det samma intresse som för ur; bilarnas yttre och inre formgivning kan överföras till urens boetter, armband och urtavlor. Motorernas utseende och tekniska lösningar och uppbyggnad förhåller sig på samma sätt till urverken. Och jag märker att jag gör liknande val efter samma känslor både när det gäller bilar och ur. Till vardags kör jag en italienare med V6-motor. Det är dyrt och opraktiskt. På helgerna luftar jag en annan italienare av något ädlare märke med en biturbomatad V6:a. Ännu dyrare och om möjligt ännu mer opraktiskt....men vilken känsla!! Jag njuter av karossernas linjer, läderinredningens känsla och doft och motorns ljud och kromade insugningsrör!! Det ekonomiskt sunda vore naturligtvis att sälja bägge bilar och köpa en begagnad Volvo 740. Den tar mig tryggt och driftsäkert mellan punkt A och punkt B. Men, som min kära far säger: "Det finns mer värden här i livet än liter per mil!"

Precis så är det med mina val av ur. Att köpa ett automatiskt ur som delvis är handbyggt är varken ekonomiskt eller tidmätmässigt sunt. Att spendera 32 000 kronor på en mekanisk apparat som håller tiden sämre än en elektronisk som kostar 9,90 är egentligen korkat.

Men som sagt. Jag bär inte vita tubsockor till mina kostymer heller...

Inga kommentarer: